Blinkers och övergångsställen, tack!

Vi alla har någon gång sett en bil. Många av oss alla kan även ha suttit bakom ratten och kört bilen. Självklart har många kunskaper om vad som gäller när man ska köra den där förbannade bilen. Men, nej nu ska vi göra det lite svårare för föraren i bilen där bak och saktar in för att svänga bara sådär. Haaa, vad spelar det för roll om blinkers används eller inte?
 
Det var så att jag skulle övningsköra med min morsa du vet, jag kör defensivt och allt går smidigt och bra. Morsan ville förbi netto då vi var i närheten, så jag tänkte varför inte? Jag fortsatte att köra lungt och sansat rakt sedan blinkade för att svänga in till höger. Vi gick in till Netto som skulle stänga om sådär en halvtimme. Mamma köpte sånt som behövs till frukosten som mjölk och sånt och jag hittade billiga proteins puds. Sååå gott! Jag plockade på mig ett par stycken och vi gick till kassan. Vi betalade och gick till bilen. 
 
Vi satte oss i bilen och morsan min sa att jag skulle köra till gamla ö och b som låg längre upp. Allting går perf, så mycket bättre än vad jag förväntat mig. Det kändes för så sjukt bra. När man får dem där positiva kommentarerna från morsan istället för att höra massa gap om vad man gör för fel som leder till gräl. 
 
Jag körde in på vägen som leder till ö och b men mamma vill inte dit utan säger att jag ska köra rakt på. Det fanns en bil framför mig som körde i 50km/h vilket även jag gjorde. Från ingenstans sänker denne person farten och jag är tvungen att tvärbromsa och mamma blir självklart förbannad och gapar då tvärbromsningen är något man undiviker. Personen sänkte farten för att svänga. Utan. Att. Använda. Blinkers. VARFÖR?!?!?! Förstår inte denna person vad hen står till svars till? Man har väl körkort för en anledning? Man måste ju veta hur allt funkar ute i trafiken. Sätt inte någon annan i fara och använde de förbannade blinkerserna, dem finns icke där för att bilen ska se bra ut! 
 
Aja, morsan förstod mig för hon var inte heller beredd på att denne person skulle bromsa in så snabbt och inte blinka. Som tur är blev hon inte arg på mig, för det skulle bara få mig att inte vilja köra bil nå mer. Det är hemskt för jag gillar verkligen att köra. Men, jag fortsatte min vägg efter den hastiga situationen och femton minuter därefter ser jag hur en människa går över väggen och övergångsstället ligger en meter ifrån. VARFÖR?!?!?! Som förare har man rätt till att köra i den hastighet som finns och gående ska gå över övergångsstället som finns. Vad är det ni inte förstår? Dem finns där för en anledning, så att gående ska kunna ta sig över till andra sidan! Förarna i bilarna måste då stanna, det är då ni har rätten till att gå över vägen! 
 
Snälla söta röra människor, använd blinkers när ni sitter bakom ratten och kör bil och vill svänga antingen vänster eller höger. Gående, om ni ska gå över övergångsstället gå en meter extra för att inte utsätta er för faror eller någon annan. Dem finns där för en anledning. 

Kommentera här: